Par StrengthsFinder

Kas ir StrengthsFinder?

StrengthsFinder ir Gallup kompānija ASV, kas veic socioloģiskos pētījumus, analizē sabiedrību, sabiedrības grupas un vadītājus.

Viens šīs organizācijas uzdevumiem ir pētīt, kā paaugstināt cilvēku nodošanās līmeni kopīgam mērķim un uzdevumam. Saprast, kāda vide to veicina un kāda to traucē. To var salīdzināt ar lauksaimniecību, kur agronomi pēta kartupeļu potenciālu – vienā augsnē kartupelis spēj sevi pavairot dubultā, bet citā – pat desmitkārtīgi. Iegūto informāciju izmanto, lai sapratu veicinošos un kavējošos faktorus.

StrengthsFinder pēc savas būtības ir valoda, kas apraksta cilvēka uzvedību, izmantojot 34 apzīmējumus, atbilstoši izpausmes veidiem jeb uzvedības formām, kuras var novērot cilvēkos jau kopš dzimšanas. Dzīves laikā kādas lietas tiek vairāk attīstītas, bet citas – vairāk apslāpētas. StrengthsFinder parāda potenciālās stiprās puses (Strengths).

Katrai no šīm stiprajām pusēm ir dažādas funkcijas. Automašīnai ir gan gāzes pedālis, ar kura palīdzību var attīstīt lielu ātrumu, gan bremžu pedālis, kuru izmantot, lai apstātos. StrengthsFinder palīdz nosaukt stiprās puses, palīdzot saprast, kurā situācijā un kurā vidē tās izpaudīsies pozitīvi, un kurā situācijā tās izpaudīsies kā vājums. Tālāk cilvēks aug šajā izpratnē, pieņem pats sevi, saprotot, kad viņa stiprās puses, uzvedība un rīcība būs pievienotā vērtība, kurā situācijā tās būs šķērslis, lai piepildītu kopīgo uzdevumu.

Piemēram, kādam no mums dabīgi padodas veidot attiecības ar svešiniekiem, ienākot jaunā kolektīvā, un atraisīt arī citus, taču kāds cits šādā situācijā labāk ielīdīs stūrī un izvairīsies no kontaktēšanās. Tomēr šim cilvēkam var būt citas stiprās puses, piemēram, viņš ir fokusēts uz detaļām, tāpēc sapulces laikā dokumentos pamanīs pareizrakstības kļūdas.

Ja cilvēki nesaprot atšķirības, tad viņi salīdzina sevi ar citiem un citus ar sevi, un uzskata viens otru par muļķiem. Ilgtermiņā tas kļūst par šķērsli sadarbībai, jo mums ir grūti pieņemt atšķirīgo. Un tomēr – atšķirīgais citos patiesībā papildina manus trūkumus. Piepildīt misiju un uzvarēt mēs spējam tikai strādājot kopā.

Tātad – StrengthsFinder būtībā ir valoda. Atšķirībā no citiem testiem tas vēro un pēta cilvēka uzvedību no ārienes nevis no iekšienes, dodot apzīmējumu un palīdzot to nosaukt vārdos, satvert, lai pēc tam varētu izdarīt lēmumu, kā to attīstīt.

Ko darīt ar StrengthsFinder rezultātiem?

Mūsu stiprās puses nav saistītas ar to, kādas grāmatas mēs būtu izlasījuši, vai ar to, ka kāds būtu izskalojis mūsu smadzenes. Mēs darām tāpēc, ka šīs darbības mums dod gandarījumu. Piemēram, ir cilvēki, kuri dienas laikā ļoti koncentrējas uz dažādiem uzdevumiem, jo cik labi diena ir izdevusies viņi izvērtē pēc tā, kas ir padarīts. Savukārt, attiecību cilvēkiem svarīgākais ir process, kādas sarunas ir bijušas un to kvalitāte, nevis dienas laikā paveikto uzdevumu daudzums.

Testa rezultāti palīdz saprast, cik daudz cilvēks var izdarīt, iemeslus šīm darbībām, kā arī analizē, kurā vidē un kontekstā tā būs pievienotā vērtība, un kurā vidē labāk ļaut darboties citiem.

Tas palīdz arī uzlabot attiecības ģimenē, palīdz pāriem uzlabot savstarpējo komunikāciju, tas palīdz arī vidusskolēniem saprast, kurā virzienā viņiem iet, kuru jomu studēt. Iepazīt sevi un saprast savu potenciālu, lai to varētu attīstīt.

Tests var palīdzēt jauniešiem nonākt pareizajās augstskolās un studēt īsto jomu. Tālāk rezultāti noder jebkur, kur saskaramies ar cilvēkiem – uzlabot attiecības un ietekmēt vidi darba kolektīvā.

Komandai tas palīdz saprast potenciālu, kas viņiem ir attiecībā pret izvirzīto uzdevumu, ko var sagaidīt viens no otra, un varbūt arī, kādi vēl cilvēki būtu nepieciešami komandā, kuru stiprās puses palīdzētu tikt galā ar uzdevumu veiksmīgāk.

Testa rezultāti ir nozīmīgi arī uzņēmumam vai organizācijai kopumā, jo cilvēks ir pamatvērtība. Attīstību var veidot un plānot ne vien balstoties uz tirgus izpēti, uz esošajiem finanšu resursiem, bet arī attīstot to potenciālu un stiprās puses, kas ir mūsu kolektīvā. Saprast, kā vajadzētu mainīt vidi, lai maksimalizētu potenciālu un veidot stratēģiju.

2002. gadā Oklendas “Athletics” beisbola komandas menedžeris Billijs Bīns saprata, ka viņa komandai nav iespējams konkurēt ar bagātām komandām, kuras savu milzīgo finansiālo līdzekļu dēļ var nopirkt labākos spēlētājus. Viņi varēja atļauties tikai parastus spēlētājus, kuri nav pilnīgi visās spēles funkcijās. Ņemot vērā šos apstākļus, viņš atlasīja spēlētājus ar izteikti spēcīgu stipro pusi, un veidoja komandu ar dažādiem spēlētājiem, kuriem bija atšķirīgas stiprās puses. Rezultātā šī komanda uzvarēja 20 spēles pēc kārtas. Balstoties uz šiem notikumiem, 2011. gadā tika uzņemta filma  “Naudas spēle” (“Moneyball”).

StrenghtsFinder palīdz attīstīt stiprās puses, nevis salīdzināt sevi ar to, kā citi sasniedz panākumus. Attīstīt stiprās puses, veidojot stratēģiju, kas balstās uz to, kas tev jau ir, lai tu augtu un gūtu panākumus, izmantojot to, kas tev jau ir dots.